قمهزنی حرام است؟ | حکم شرعی قمهزنی چیست؟
در این مطلب به بحث حکم شرعی قمهزنی از مطابق نظر چهار مرجع تقلید گرانقدر (آِیتالله خامنهای ، آیتالله مکارم شیرازی ، آیتالله نوی همدانی ، آیتالله فاضل لنکرانی) پرداخته میشود.
حکم شرعی قمهزنی از نظر آیتالله خامنهای
راجع به قمهزنی نظر حضرت آقا را پرسیدند که به نظر ایشان چه حکمی دارد؟ آیا مقلدین سایر مراجع هم باید از این دستور تبعیت کنند؟ و نکته دوم اینکه آیا مخفیانه بودن یا مخفیانه نبودن آن با هم فرقی دارد؟
خب نظر آقا در مورد قمهزنی را شاید همه شنیده باشید که ایشان این کار را در وضعیت فعلی حرام میدانند. تعبیر ایشان این بود که نه سابقهای دارد – این کار، حالا ممکن است یک سابقهای داشته باشد اما در گذشتههای دور یک چنین کارهایی مثل قمهزنی سابقهای بین مومنین نداشته است – افزون بر اینکه امروزه از این عمل علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و علیه شیعیان سواستفاده میشود.
شما اگر مراجعه کنید به برخی از سایتها و کلمه شیعه را بزنید، همین تصویر قمهزنی دیده میشود. فلذا بله این کار به نظر حضرت آقا حرام است و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که این عزاداری نیست،بلکه تخریب عزاداری است.
بنابراین همه مومنین و مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید تبعیت کنند و از اینگونه کارها در عزاداری که اینها عزاداری نیست، بلکه به ضرر مکتب اهلبیت علیهمالسلام است پرهیز کنند. و فرقی هم بین قمهزنی مخفیانه یا علنی نگذاشتند؛ بنابراین حتی جداگانه هم سوال شده است در مورد اینکه مخفیانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه این کار را هم نباید بکنند و منع کردند.
منبع: سایت معظم له،گفتار حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده.احکام عزاداری / برداشت از سایت هدانا
————————–
حکم شرعی قمهزنی چیست؟ از نظر آیتالله مکارم شیرازی
پرسش : قمه زدن در عزای سید الشهدا علیهالسلام چه حکمی دارد؟
پاسخ :به یقین کسانی که قمه میزنند از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله (علیه السلام) هستند لکن این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(علیه م السلام) ضربه میزند و آثار سوء آن مشهود است، چه بهتر که خون خود را به مراکز انتقالخون هدیه کنند که باعث حیات مسلمانی میگردد «ومن احیاها فکانما احیی الناس جمیعا».
سؤال ۵۲. سینه زدن با تیغ و یا زنجیر زدن با زنجیرى که داراى چاقو و یا تیغ مىباشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مىشود، چه حکمى دارد؟
جواب: همانگونه که قبلاً نیز اشاره کردهایم مسئله عزادارى حضرت سیّدالشّهدا(علیهالسلام) در هر زمان و در هر مکان، از افضل قربات و مایهی تقویت روح ایمان، شهامت اسلامى، ایثار، فداکارى و شجاعت در مسلمین است; ولى کیفیّت عزادارى باید چنان باشد که بهانهاى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده آنان نشود و این مراسم عظیم و پرشکوه تضعیف نگردد، و به همین جهت، از کارهایى که موجب وهن مذهب است باید پرهیز شود و از آسیب رساندن به بدن خوددارى گردد.
سؤال ۵۳. در اکثر مناطق کشورهاى اسلامى (غیر از ایران) و غیراسلامى، مردم متدیّن شیعه با مذاهب دیگر با هم زندگى مى کنند و در ایّام محرّم، بالأخص روز عاشورا، متدیّنین مجالس سوگوارى منعقد مىکنند و نوجوانان با نوحهسرایى (بدون آهنگ غنا) سینهزنى و زنجیرزنى مىکنند; در نتیجه از بدنشان گاهى خون جارى مىشود، این حالت بر افراد و جامعه غیرشیعى اثر خوبى مىگذارد و گاهى مایل به تشیّع هم مىشوند، آیا در صورت حاصل شدن اثر مثبت و نتایج خوب، زنجیرزنى به شکل فوق جایز است؟
جواب: همان طور که بارها گفته ایم عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام)از افضل قربات است; ولى نباید کارى کرد که بدن مجروح شود; براى بزرگداشت این شعائر از طرق بهتر استفاده کنید.
سؤال ۵۴. آیا قمه زدن به طور مخفى حلال است؟ به طورى که گفته مىشود، قبل از پیدایش دوربین حلال بوده است؟
جواب: عزادارى نباید باعث آسیب به بدن شود.
سؤال ۵۵. آیا صحیح است که قمه زدن قبل از ضبط مراسمها با دوربین، حلال بوده و الآن حرام است و اگر خنجر باشد اشکال ندارد؟
جواب: در عزادارى نباید به بدن آسیب رسانده شود.
سؤال ۵۶. نظر حضرت عالى درباب قمه زدن و تیغ زدن عزاداران امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا به عنوان اداى نذر یا کسب اجر اخروى چیست؟
جواب: عزادارى سیّدالشّهدا(علیه السلام) از افضل قربات است; ولى باید از انجام اعمالى که موجب ضرر به بدن یا وهن مذهب مىشود اجتناب کنید. و چنین نذرى لازم الوفا نیست.
سؤال ۵۷. پدر و مادرى نذر مىکنند که اگر خدا به آنان فرزند پسر بدهد روز عاشورا بر سر او تیغ بزنند. آیا با توجّه به اینکه انجام این گونه اعمال باعث وهن شیعه و عزادارى سیّدالشّهد(علیه السلام) و موجب سوء استفاده دشمنان اسلام مى گردد عمل به این نذر واجب است؟
جواب: این نذر صحیح نیست; چون در نذر، رجحان عمل شرط است و این عمل با توجّه به اینکه بهانهاى به دست دشمنان اسلام براى زیر سؤال بردن کل مسائل سوگوارى خامس آل عبا(علیه السلام) که از افضل قربات است مىدهد، خالى از اشکال نیست. و بر فرض رجحان این عمل، نذر درباره دیگرى کردن صحیح نیست.
سؤال ۵۸. اخیراً دو عدد سى دى به دستم رسیده که در آن از قول تعدادى از مجتهدین به قمهزنى توصیه شده است. نظر حضرت عالى در این خصوص چیست؟
جواب: هرگاه بزرگان پیشین که چنین فتوایى دادهاند، شرایط این زمان را مىدیدند که مسئله قمهزنى مانع پیشرفت تشیّع در دنیا شده است، حتماً فتوا به منع آن مىدادند; زیرا شرایط فتوا در زمانها مختلف است و متأسّفانه بعضى از نسبتها اخیراً خلاف واقع از آب در مىآید.
سؤال ۵۹. آیا خونى که از بدن سینه زنان و عزاداران، به سبب قمه زدن و غیره، بیرون مىآید، باعث تبرّک و شفاى مریضها و زنهاى عقیم و مانند آن مى شود؟
جواب: این سخنان پایه و اساسى ندارد، و سزاوار است عزادارى به صورتى باشد که باعث هتک دین و مقدّسات نشود.
استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
————————–
حکم شرعی قمهزنی چیست؟ از نظر آیتالله نوری همدانی
با توجه نسبت به برخی از شایعات مبنی بر فتوای معظمله پیرامون حرمت زنجیر زدن در عزاداری در خواست داریم پیرامون این موضوع توضیح داده شود.؟
پاسخ:حضرت آیتالله العظمی نوری همدانی «مدظله» در آخرین جلسه درس خارج و همچنین در پیامی که در آستانه ماه محرم صادر نمودهاند فرمودند که باید عزاداری هرچه با شکوه و عظمت بیشتر برگزار گردد و هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی میگردد حرام است.
معظمله قمهزنی و زدن زنجیرهایی که تیغدار هستند و موجب پاره شدن بدن میگردد را باعث وهن مذهب دانستهاند و زنجیرهای متعارف و معمول که در بازار به فروش میرسند و آسیبی به بدن نمیرساند را از این حکم خارج دانستند.
استفتائات حضرت آیت الله نوری همدانی.برداشت از سایت هدانا
————————–
مطابق نظر آیت الله فاضل لنکرانی
حکم شرعی قمهزنی چیست؟ از نظر آیتالله فاضل لنکرانی
سؤال ۲۱۷۳ :آيا قمه زنى جايز است؟ چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، وظيفه چيست؟
جواب: با توجه به گرايشى كه نسبت به اسلام و تشيع بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران در اكثر نقاط جهان پيدا شده، و ايران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسايل سوگوارى و عزادارى سالار شهيدان حضرت ابى عبدالله الحسين (عليهالسلام) به گونهاى عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقمندى شديدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد.
پيداست در اين شرايط، مسأله قمه زدن نه تنها چنين نقشى ندارد، بلكه به علّت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقهمند به مكتب امام حسين (عليهالسلام) از آن خوددارى كنند. و چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرايط صحّت و انعقاد نيست.
جامع المسائل،ص ۵۸۲، حضرت آیتالله فاضل لنکرانی. برداشت از سایت هدانا
—————————————————
پایان مطلب قمهزنی حرام است؟ | حکم شرعی قمهزنی چیست؟
منبع استفاده شده: hadana.ir